Anmäla och avanmäla elever till modersmålsundervisning i grundskola och anpassad grundskola
Anmälan till modersmål
Vårdnadshavare fyller i anmälningsblankett för modersmål och lämnar till elevens skola i god tid innan sommarlovet för start till höstterminen. Rektor ska godkänna anmälan om modersmål.
Skolan ska anmäla elever i IST administrations modersmålsmodul senast den 5 juni för start nästkommande hösttermin. Skyddade elever meddelas via telefon till EFF:s administratör. Elever som skolan inte kände till i juni ska anmälas senast den 15 augusti.
EFF tar emot elever även efter den 15 augusti men endast i mån av plats i befintlig organisation. Om det inte finns plats ställs eleven på kö. Ett nytt antagningsförsök görs inför vårterminen. Om plats inte finns då heller får eleven börja nästkommande hösttermin.
Om undervisning i ett språk ska kunna erbjudas av EFF så ska det finnas minst fem berättigade elever i kommunen per skolform som vill läsa språket samt en lämplig lärare.
När startar undervisningen?
Ambitionen är att eleven ska få undervisning inom två veckor efter skolstart vid höstterminen under förutsättning att eleven var anmäld senast den 15/6 innan kommande läsår.
En förutsättning är att EFF får elevens schema och lokal för undervisning från elevens hemskola.
Avanmälan av elev
Avregistrering från modersmål kan ske genom att:
- Vårdnadshavare meddelar EFF och skolan.
- Vårdnadshavare meddelar skolan som i sin tur meddelar EFF.
- Skolan meddelar EFF om skolbyte eller utflytt.
- Rektor tar beslut att en elevs modersmålsundervisning ska upphöra. Kan ske om en elev har stor frånvaro eller inte uppfyller krav enligt skollagen.