Beställa och avbeställa studiehandledning på modersmålet
Beställning studiehandledning
Skolan fyller i beställningsblankett för studiehandledning och skickar till EFF.
Blanketter finns hos Enheten för flerspråkighet.
Studiehandledning kan beställas löpande under läsåret och EFF försöker så snart som möjligt tillgodose behovet. Om skolan ska vara säker på att en elev får det från höstterminsstart behöver skolan anmäla behovet redan under vårterminen inför kommande läsår.
Studiehandledning ska främst förläggas till förmiddagstid så att det inte krockar med modersmålsundervisningen som sker på eftermiddagar.
För snabb bokning och fungerande studiehandledning behövs:
- Elevens schema för att hitta lämplig tid.
- Hjälp av hemskolans administration för att boka lokal.
- Löpande kontakt med elevens ämneslärare, för material, planering av delmål och innehåll samt utvärdera elevens utveckling och progression.
När startar studiehandledningen?
EFF behöver undersöka om befintlig personal har behörighet för det önskade ämnet/ämnena och om det finns tid i tjänsten för läraren att ta uppdraget.
När en lärare har fått uppdraget kontaktas skolan omgående för att boka tid och lokal. När det är ordnat kan studiehandledningen starta.
Avbeställning studiehandledning
Skolan meddelar EFF om en studiehandledning ska avslutas.
Generellt gäller 3 månaders uppsägningstid. Om eleven slutar/flyttar från skolan avslutas uppdraget utan uppsägningstid under förutsättning att skolan meddelar EFF.
Vid läsårets slut avslutas studiehandledningen per automatik. Om studiehandledning ska fortsätta kommande läsår ska en ny beställning göras.