Kommunfullmäktige firade årets pedagogiska pristagare

2021 års pedagogiska priser har delats ut och pristagarna firades på kommunfullmäktiges möte 13 december, i år digitalt.

Årets pristagare är

• Linda Andersson, förskollärare på Växthusets förskola
  • Jenny Stenius, lärare på Tiundaskolan
  • Annelie Engholm, lärare på Katedralskolan
  • Gabriella Ekström Filipsson, rektor på Stordammens skola
  • Mariam Lahyani, lärare på MoA Lärcentrum.

Under december har vinnarna överraskats på sina arbetsplatser. På kommunfullmäktiges möte visades en kort film från överraskningsmomenten och pristagarna höll varsitt tacktal.

– Mottagarna av årets pedagogiska priser inspirerar och utvecklar varje barns unika förmågor oavsett förutsättningar. Detta gör dem till goda förebilder för alla förskollärare, lärare och skolledare, säger Helena Hedman Skoglund (L), ordförande utbildningsnämnden.

– Årets pristagare har visat ett starkt engagemang för sina studenters förutsättningar att öka sina kunskaper och fördjupa sina intressen. Eleverna har genom sin nominering klargjort sin uppskattning för hennes entusiasm för undervisning och bildning. Det är därför en glädje och stolthet att ge Mariams årets pris, säger Mohamad Hassan (L), ordförande arbetsmarknadsnämnden.

Kommunen delar ut fem pedagogiska priser varje år. Priserna går till en lärare i förskolan, grundskolan och gymnasieskolan, till en skolledare i någon av skolformerna och till en lärare eller ett arbetslag inom vuxenutbildningen. I urvalet ingår även särskolor och fritidshem.

Det är elever, kollegor och vårdnadshavare som nominerar till de pedagogiska priserna. Nomineringsperioden är maj–september. Nomineringarna granskas oktober–november och därefter utser en jury de fem vinnarna.

Läs mer om de pedagogiska priserna, kriterier och tidigare vinnare på Uppsala kommuns webbplats.

Pristagare pedagogiska priset 2021
Pristagare pedagogiska priset 2021: Linda Andersson, förskollärare Växthusets förskola, Annelie Engholm, gymnasielärare Katedralskolan, Gabriella Ekström Filipsson, rektor Stordammens skola, Jenny Stenius, grundskollärare Tiundaskolan och Mariam Lahyani, lärare MoA Lärcentrum. Foto: Uppsala kommun.

15 december 2021