Planera för skolvalet 2025

Skolvalet till grundskolan för läsåret 2025/2026 pågår under perioden 13–31 januari 2025. Här är viktiga datum att hålla koll på.

Datum att hålla koll på i skolvalet 2025

Skolvalet pågår 13–31 januari 2025. Då ska vårdnadshavare till barn som ska börja förskoleklass, eller måste byta skola för nästa årskurs, välja grundskola i e-tjänsten Mitt skolval.

Elever som vill byta skola eller flyttar till kommunen kan också delta i skolvalet.

Senast 10 mars får vårdnadshavarna besked om skolplacering för sitt barn i skolvalet.

Under bytesperioden i skolvalet 11–31 mars kan vårdnadshavare ansöka om byte av skola.

Senast 30 april får vårdnadshavarna besked om skolplacering i bytesperioden.

Vykort som första påminnelse till vårdnadshavare

28 oktober får vårdnadshavarna ett vykort med uppmaningen att börja tänka på skolvalet. Vi hänvisar till information om skolvalet på uppsala.se, även med länk via QR-kod. Vi hänvisar till skolornas webbsidor för information om varje skolas verksamhet.

Det är viktigt att skolans webbplats är uppdaterad när vykorten landar hos vårdnadshavarna.

Öppet hus

Nytt för i år är att vi har publicerat en samlingssida med skolors öppet hus. Om ni saknar er skolas öppet hus på sidan, eller om ni ändrar datum och tid – hör av er. Vi vill ha samma information på uppsala.se som ni har på er webbplats. Mejla till Caroline.Sedin@uppsala.se.

Brev med instruktion till vårdnadshavare

9 januari 2025 skickar utbildningsförvaltningen ett brev till berörda vårdnadshavare med instruktioner om hur skolvalet går till.

Andra kanaler för information till vårdnadshavare

• Kort information om skolvalet finns på kampanjsidan uppsala.se/skolval2025. Sidan publiceras 23 oktober.
  • Samlad information om skolvalet finns på uppsala.se/skolval med instruktionsfilmer, antagningsregler, information om skolskjuts och fritids, länkning till kartor och nya hitta och jämför-sidor med alla skolor. Sidan uppsala.se/skolval kommer att få en ny design som publiceras i januari.
  • Affisch i A3-format om skolvalet skickas till alla förskolor och berörda grundskolor med post i slutet av december. Sätt upp på anslagstavlan!
  • Puff och nyhet om skolvalet på uppsala.se 13 januari.
  • Roll up sätts upp på Kontaktcenter 13 januari.
  • En flyer om ansökan till skola, förskola och fritids finns på flera språk hos Kontaktcenter, mottagningen för nyanlända, SFI med flera platser från 13 januari.
  • Inlägg på Facebook och Instagram under skolvalsperioden 13–31 januari.

Frågor och hjälp med ansökan

Hänvisa i första hand vårdnadshavare som har frågor till informationssidan uppsala.se/skolval.

Kontaktcenter i Stadshuset kan också besvara frågor eller hänvisa vidare till antagningsenheten. Kontaktcenter kan också hjälpa vårdnadshavare att registrera sin ansökan.

Information om skolvalet för fristående utförare på Utförarwebben

Skolval 2025.
Byta skola.