1 december blir ansökan om tilläggsbelopp digital
Nu förbereder vi för att gå över till digital ansökan för tilläggsbelopp och bidrag för extraordinära stödinsatser med hjälp av en e-tjänst.
Enheten elevnära insatser handlägger cirka 1000 ansökningar per år för tilläggsbelopp och extraordinära stödinsatser från både kommunala och fristående verksamheter.
Idag görs ansökningarna i pappersform och skickas med post vilket är en tidskrävande och långsam process. Fristående verksamheter får i dagsläget ingen bekräftelse på att deras ansökan kommit in till myndigheten.
Genom en e-tjänst underlättas ansökan, handläggning och beslut för alla parter:
- Rektor får meddelande om att ansökan mottagits och ärendets ID-nummer.
- I mottagningsmeddelandet finns en länk som gör det möjligt att komplettera i ett pågående ärende.
- Det finns hänvisningar så att ansökan blir korrekt gjord och att rätt underlag bifogas.
- Notifiering skickas ut via mejl om att beslut har fattats i ett ärende. Beslutet erhålls i e-tjänsten.
Den här åtgärden ingår i Uppsala kommuns mål att kännetecknas av god service, tillgänglighet och effektivitet i alla kontakter med invånare, företag, organisationer och besökare. Vi arbetar kontinuerligt med att verksamhetens kvalitet utvecklas utifrån innovationer, omvärldsbevakning och ständiga förbättringar. Vår kommun ska upplevas som en trygg kommun att verka och leva i.
Mer information kommer innan lanseringen 1 december.
Har du frågor, mejla Rickard Malmstedt på rickard.malmstedt@uppsala.se