Dags att planera för skolvalet 2024

Skolvalet till grundskolan för läsåret 2024/2025 pågår under perioden 10–31 januari 2024. Här är viktiga datum att hålla koll på.

Datum att hålla koll på i skolvalet 2024

Skolvalet pågår 10–31 januari 2024. Då ska vårdnadshavare till barn som ska börja förskoleklass, eller måste byta skola för nästa årskurs, välja grundskola i e-tjänsten Mitt skolval.

Elever som vill byta skola eller flyttar till kommunen kan också delta i skolvalet.

12 mars får vårdnadshavarna besked om skolplacering för sitt barn i skolvalet.

Under bytesperioden i skolvalet 21–31 mars kan vårdnadshavare ansöka om byte av skola.

Senast 30 april får vårdnadshavarna besked om skolplacering i bytesperioden.

Vykort som första påminnelse till vårdnadshavare

23–27 oktober får vårdnadshavarna ett vykort med uppmaningen att börja tänka på skolvalet. Vi hänvisar till information om skolvalet på uppsala.se, även med en QR-kod. Vi hänvisar till skolornas hemsidor för information om varje skolas verksamhet.

Det är viktigt att skolans webbplats är uppdaterad när vykorten landar hos vårdnadshavarna. Och informera i god tid om ni kommer ha öppet hus.

Brev med instruktion till vårdnadshavare

10 januari 2024 skickar utbildningsförvaltningen ett brev till berörda vårdnadshavare med instruktioner om hur skolvalet går till.

Andra kanaler för information till vårdnadshavare

• Kort information om skolvalet finns på kampanjsidan uppsala.se/skolval2024. Sidan publiceras 20 oktober.
  • Samlad information om skolvalet finns på uppsala.se/skolval med instruktionsfilmer, antagningsregler, information om skolskjuts och fritids, länkning till kartor och nya hitta och jämför-sidor med alla skolor. Sidan uppsala.se/skolval kommer att få en ny struktur som publiceras 20 oktober.
  • Affisch i A3-format om skolvalet skickas till alla förskolor och berörda grundskolor med post i slutet av december. Sätt upp på anslagstavlan!
  • Puff och nyhet om skolvalet på uppsala.se 10 januari.
  • Roll up sätts upp på Kontaktcenter 10 januari.
  • En flyer om ansökan till skola, förskola och fritids finns på flera språk hos Kontaktcenter, mottagningen för nyanlända, SFI med flera platser från 11 januari.
  • Inlägg på Facebook och Instagram under skolvalsperioden 10–31 januari.
5 oktober 2023