Resultatrapport lägeskommun 2024

Förskollärare och lärare i Uppsala har, tillsammans med alla barn och elever, lyckats hålla en fortsatt god kvalitet under läsåret 2023/24. Samtidigt finns det utvecklingsarbete att göra. Det visar Resultatrapport lägeskommun 2024.

Sammanfattande resultatrapport 2024 – Uppföljning av pedagogisk verksamhet lägeskommun är en sammanfattning av resultaten av det gångna läsårets (2023/24) arbete i de olika skolformerna i Uppsala kommun. Rapporten har lägeskommunen som utgångspunkt, det vill säga de förskolor och skolor som är belägna i kommunen, oavsett huvudman.

Varje huvudman ansvarar för att systematiskt följa upp, utvärdera och utveckla sin verksamhet. För den kommunala verksamheten finns en långsiktig strategi för höjda kunskapsresultat och ökad likvärdighet. Den tydliggör långsiktiga vägval av handlingar, angreppssätt och prioriteringar som vetenskap och beprövad erfarenhet lyfter fram som betydelsefulla för framgång i att nå målet: Höjda kunskapsresultat och ökad likvärdighet.

Inom den kommunala huvudmannens verksamhet görs kontinuerlig uppföljning, både månadsvis och med fördjupade tertialuppföljningar. För respektive skolform lyfts utvalda förskolor och skolor, där huvudmannen valt att sätta in särskilda insatser. I november presenterades huvudmannens kvalitetsredovisning. Den omfattade samtliga skolformer och utgjorde underlag för nämndens verksamhetsplan.

Rapporten börjar liksom tidigare i gymnasieskolan för att sedan leta sig lägre ned i åldrarna, via årskurs 9, 6 och 3 i grundskolan för att avslutningsvis landa i förskolan och de allra yngsta barnen. Kunskapsresultaten jämförs med riket och med liknande kommuner. I de fall det är möjligt jämförs kommunal och fristående verksamhet. 

Ta del av hela rapporten

7 april 2025