UppSam Grundskola
UppSam Grundskola hjälper mottagande grundskolor att samordna och förstärka arbete kring elever som är placerade av socialtjänsten i familjehem, jourhem eller hem för vård eller boende (HVB).
Insatsen bygger på det nationella stödet SAMS vars övergripande mål är att säkerställa en kontinuerlig skolgång för målgruppen. Med kontinuerlig skolgång avses att den ska vara kontinuerlig i både tid och innehåll. Läs mer om det nationella stödet SAMS.
UppSam Grundskola består av fem legitimerade lärare som erbjuder hjälp till både grundskolor och anpassade grundskolor oavsett elevens hemkommun. UppSam-läraren tar kontakt med mottagande rektor och kommer överens om en arbetsfördelning utifrån en arbetsgång.
Arbetsgång
Planeringsfasen
När: Från att skolplaceringen är klar till dess eleven börjar på mottagande skola.
Mål: En fungerande skolstart.
Hur: I överenskommelse med rektor samordnar UppSam-läraren nätverket runt eleven, ofta via ett första säkert digitalt möte. UppSam-läraren säkerställer även skolöverlämning från avlämnande skola.
Introduktionsfasen
När: 1 vecka för elev på låg- och mellanstadiet, 2 veckor för elev på högstadiet.
Mål: Underlätta relationsbyggande mellan elev och personal på mottagande skola samt möjliggöra för ordinarie undervisning.
Hur: UppSam-läraren finns på plats på skolan
Pågåendefasen
När: Efter introduktionsfasen och till dess eleven slutar på skolan.
Mål: En positiv skolutveckling.
Hur: UppSam-läraren följer upp elevens närvaro och betyg/bedömningar en gång per termin
Avslutningsfasen
När: Eleven byter skola.
Mål: Bidra till en kontinuerlig skolgång.
Hur: När eleven byter skola hjälper UppSam-läraren till med skolöverlämningen till ny mottagande skola
Kontakta oss gärna för dialog och mer information om våra insatser.
uppsamgrundskola@uppsala.se