Kulturellt basutbud - vill din skola vara med?

Författarbesök, teaterföreställning eller konstworkshop? Från och med nästa läsår blir det ännu enklare att ta del av kultur.

Läsåret 2024/2025 införs ett kulturellt basutbud för kommunens grundskolor. Varje årskurs kommer kunna välja på ett brett utbud inom till exempel teater, konst, musik eller film. Basutbudet är helt kostnadsfritt och bokas via utbudsbokningen.uppsala.se. Om kulturaktiviteten inte äger rum inom gångavstånd ingår en chartrad bussresa.

Från föreställningen Tråkmånsafton med Kompani Giraff som ges som skolföreställning nu under VT24

Syftet med det kulturella basutbudet är att minska administrationen för den enskilda skolan och att öka likvärdigheten.

För att fristående skolor ska kunna ta del av det kostnadsfria kulturella basutbudet behöver man höra av sig till kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen (KIF) i Uppsala kommun och berätta detta. Det beror på att basutbudet delvis finansieras med det statliga Skapande skola-bidraget. Om ni kontaktar KIF behöver ni som skola inte söka Skapande skola-medel på egen hand, då skolan i stället ingår i Uppsala kommuns gemensamma ansökan.

Meddela oss på kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen via e-post till kulturiskolan@uppsala.se att ni önskar ingå i basutbudet senast onsdag 31 januari. Om ni inte kontaktar oss, eller söker Skapande skola-bidraget på egen hand, kommer din skola inte kunna ta del av kulturprogrammen inom basutbudet under läsåret 2024/2025.

10 januari 2024